ORTHOMOLECULAIRE VOEDING 

Voor een gezond lichaam

ORTHOMOLECULAIRE VOEDING

Vrijwel iedereen weet dat voeding bepalend is voor je lichamelijke conditie en gezondheid. Minder bekend is dat veel gezondheidsklachten eenvoudig kunnen worden verminderd of zelfs verdwijnen door het voedingsgedrag hier op aan te passen. Gezonde voeding zorgt verder voor een fitter gevoel en betere conditie. Helaas worden via makkelijk toegankelijke wegen verleidelijke producten aangeboden. Bezorgdiensten aan huis zijn vaak makkelijk, maar de kant-en-klare maaltijden zijn lang niet altijd zo gezond zijn als wat wordt verwacht.

Wat is het?

Ortho = goed. En Moleculair = heeft te maken met de moleculen in onze cellen.
Orthomoleculaire voeding is dus voeding dat optimaal afgestemd is op de moleculen in onze cellen.

Voor wie is het?

Een gezond leven is iedereen gegund. Dus het is het voor iedereen. Ook voor jou. In de praktijk melden zich het eerst mensen die kampen met wat men noemt 'vage klachten', vermoeidheid, lusteloosheid, slaapproblemen, concentratieverlies etc. Vaak wordt dit veroorzaakt door onjuist eetgedrag.

Wat doet het?

Met de juiste voeding voor de moleculen in onze cellen er voor zorgt dat het lichaam optimaal kan functioneren en gezond blijft.
Juiste voeding voorkomt gezondheidsklachten en juiste voeding repareert wanneer we ziek zijn.
Bijna 70% van onze gezondheidsklachten is voeding gerelateerd. Ziek zijn heeft dus vaak alles te maken met de verkeerde voedingsgewoonten die we erop na houden.

Wat levert het op?

Stappen die nodig zijn om je voedingspatroon aan te passen:
1) Je wordt bewust van het feit dat voeding maakt wie je bent
2) Je verzamelt informatie over juiste voeding
3) Je past deze kennis stapsgewijs toe in het dagelijks orthomoleculair voedingspatroon.
Vervolgens voel je je fitter en gezonder.

PiT-Sportief adviseert Orthomoleculaire voeding

Voorbeeld van eenvoudig te bereiden, smakelijke maaltijden.

PiT-Sportief adviseert Orthomoleculaire voeding

Voorbeeld van smakelijke smoothie.

PiT-Sportief adviseert Orthomoleculaire voeding

Voorbeeld van eenvoudig te bereiden, smakelijke maaltijden.

Waarop te letten?

Waar moeten we op letten in grote lijnen:
• Het vermijden van transvetten, suikers en toegevoegde stoffen zoals bepaalde E-nummers.
• Ontzurende voeding
• Groente
• Onverzadigde en verzadigde vetten
• Onverzadigde omega-3-vetzuren en omega-6-vetzuren
• Plantaardige eiwitten en dierlijke eiwitten
• Micronutriënten
• De bloedsuikerspiegel

 Wanneer je rekening houd met de verschillende bovengenoemde onderdelen, zorg je optimaal voor je moleculen en dus voor je lichaam. Deze opsomming klinkt ingewikkeld en is het ook als je er geen kennis van hebt. Laat je adviseren door een specialist die dit voor je vertaalt naar alledaagse eet-tips.

1. Ontzurende voeding: 

Veel van ons eten is zuurvormend en brengt ons uit balans, door meer ontzurende voeding te eten kunnen we die balans opnieuw vinden. (Klik hieronder op een trefwoord.)

Groenten ...
(On)verzadigde vetten ...
Omega-3 en omega-6 ...

2. Plantaardige /Dierlijke eiwitten

Plantaardige eiwitten zijn een belangrijke aanvulling of vervanging van dierlijke eiwitten.

Denk aan...

3. Micronutriënten

Wat zijn dit? ...

4. Bloedsuikerspiegel

Bewust kiezen...
PiT-Sportief adviseert Orthomoleculaire voeding

Smakelijke toepassing van zaden en gezonde granen.

PiT-Sportief adviseert Orthomoleculaire voeding

Meloen als dorstlesser op warme dagen.

PiT-Sportief adviseert Orthomoleculaire voeding

Maaltijden met (bijna) geen koolhydraten

Als je met bovenstaande onderdelen rekening houdt, ben je "ORTHO MOLECULAIR" bezig.
Wanneer je de cellen de juiste voeding geeft om optimaal te kunnen functioneren, zit daardoor snel gezond en lekker in je vel.

Kort gezegd: DIT IS WAT ORTHOMOLECULAIRE VOEDING, VOOR JE KAN DOEN!

Interesse? Deze wijze van voeding vraagt een professionele begeleiding. Neem contact op met Petra van Bergeijk om een afspraak te maken.

Meld je aan voor de nieuwsbrief