user_mobilelogo

PiT-tig NIEUWS

PiT-tig nieuws over Pit-Sportief - Petra van Bergeijk

PiT-tig NIEUWS

Naar Overzicht

Je lichaam in balans houden 

In de wintermaanden wordt er veel van je lichaam gevraagd. Hoe blijf je in balans? Dit gaat verder dan stevig op je benen staan.

Je lichaam in balans houden

In de wintermaanden wordt er veel van je lichaam gevraagd. Hoe blijf je in balans? Dit gaat verder dan stevig op je benen staan.

Je lichaam in balans. Hoe doe je dat?

in de wintermaanden wordt er veel van je lichaam gevraagd. Hoe blijf je in balans? Dit gaat verder dan stevig op je benen staan.
Het lichaam zoekt van nature naar een balans. Die balans komt tot uiting in een goede gezondheid.
Gezondheid is van meerdere factoren afhankelijk:

• Voeding
• Beweging
• Ontspanning
• Milieu

Homeostase

Het lichaam heeft het vermogen om je gezondheid te ‘bewaken’ door steeds weer het natuurlijk evenwicht te herstellen, ook al veranderen de omstandigheden constant. Dit is een doorlopend en dynamisch proces. Men noemt dit ‘homeostase’. Als je gezond bent, zorgen je interne systemen (als hormonen, nieren, witte en rode bloedcellen etc.) dat het evenwicht bij elke verstoring of verandering weer hersteld. Hierdoor verdwijnen klachten.

Je lichaam in balans houden, dat is dus belangrijk!

Hoe sneller je lichaam de balans bij verstoringen weer weet te herstellen, hoe gezonder je bent.

Immers, als je de situatie omdraait en het lichaam niet meer in staat is na een verstoring de balans niet meer kan herstellen, dan kunnen er chronische klachten en/of ziekten optreden. In eerste instantie zijn dit vaak hele vage klachten waar niet direct een medische verklaring voor te vinden is.
Denk aan:
• Vermoeidheid
• Hoofdpijn
• Spierpijn
• Obstipatie
• Slechter slapen
• Haaruitval

Energie tanken

Balans bewaren en herstellen kost je lichaam energie. Je komt aan energie door te eten. Daarnaast zijn de aspecten die we boven lazen van belang: naast de voeding, de mate van beweging, ontspanning en je leefomgeving. Gelukkig weten steeds meer mensen dat bewegen gezond is. Maar, hoe zit dat met gezonde voeding? Het klinkt logisch, maar voeding met volop voedingstoffen is een must.

Vulling in plaats Voeding

Helaas eten veel mensen ‘vulling’. Dat is: voeding zonder voedingstoffen. Dit levert slechts een fractie v/d energie die je nodig hebt en kan zelfs energie kosten om dit soort voedsel te verteren. Denk aan de bezorgmaaltijden en kant-en-klare maaltijden. Ze zien er lekker uit, maar vaak is de voedingswaarde nagenoeg verdwenen.
Reken maar dat jouw lichaam uitgeput raakt als het elke keer actie moet ondernemen om evenwicht in je bloedsuikerspiegel te brengen omdat je onbewust vaak “snelle suikers” eet via pasta, rijstwafels, brood, koekjes en fruitdrankjes. Dit soort producten verstoort de balans in je lichaam. Men spreekt dan van een verstoorde zuur-base balans.

Als je lichaam uitgeput raakt, merk je dat direct aan je eigen welzijn. Je zuur-base balans kan continue verstoord worden omdat je onbedoeld te veel zuren eet via kaas, vlees, suiker en soja. Het is dan extra ‘zuur’ als je in de veronderstelling was dat je juist gezond at. De regelmechanisme in je lichaam moeten er dan voor zorgen dat je bloed weer basisch wordt.

Gebeurt dit incidenteel, dan is er niet veel aan de hand. Wanneer dit heel regelmatig aan de orde is, raken de systemen overbelast en is er weinig energie over voor de normale spijsvertering, goed slapen en een fijne stemming, de balans wordt niet meer hersteld en je krijgt allerlei klachten. Naast een verkeerd voedingspatroon spelen natuurlijk veel andere oorzaken een rol mee.
Voorbeelden zijn
· Leeg / bewerkt voedsel (junkfood)
· Tekorten aan voedingsstoffen door te weinig variatie in het menu
· Te weinig bewegen
· Toenemende belasting van bacteriën, virussen, schimmels etc.
· Stress
· Tekort aan zon
· Tekort aan koude prikkels · Te veel en te vaak eten
· Te weinig Slaap

Veranderend proces

Het lichaam is doorlopend aan veranderingen onderhevig. Een kind, een volwassene of oudere hebben elk andere processen. Je moet voor een goede balans dus gedurende je leven bijsturen.
Voeding gaat niet alleen over wat je eet en drinkt, maar ook over hoeveel en wanneer. En over wat je beter niet moet eten.
Wil je hulp bij het zoeken wat goed voor je is, maak een afspraak 

Wil je een persoonlijk voedingsadvies? Maak dan een afspraak. 

Gezonde Voeding. Foto: Vicky Ng

Gezonde Voeding. Foto: Vicky Ng

Afvallen is een kwestie van juiste keuzes maken. Niet je zelf uithongeren.

Meer over Gezonde VoedingMeer over Voedingsconsults