user_mobilelogo

PiT-tig NIEUWS

PiT-tig nieuws over Pit-Sportief - Petra van Bergeijk

PiT-tig NIEUWS

Naar Overzicht

'Hollands Welvaren' risico voor gezondheid

Een grote buikomvang wordt vaak beschouwd als 'Hollands welvaren'. Maar, is dat wel zo?

'Holland Welvaren' risico voor gezondheid

Een grote buikomvang wordt vaak beschouwd als 'Hollands welvaren'. Maar, is dat wel zo?

Grote buikomvang vormt risico voor gezondheid

Een grote buikomvang wordt vaak beschouwd als “Hollands welvaren”. Het is nooit een teken dat iemand heel gezond is. In een derdewereldland is een bolle buik vaak het gevolg van een hongeroedeem, in westerse landen is het vaak veroorzaakt door een overvloed van eten.

Onlangs kwam ik in ”Het Nieuwe Stadsblad van Schiedam, 27 januari 2021”, een artikel tegen over het onderzoek naar de relatie van een grote buikomtrek en een ongunstig verloop van Covid-19. Een dikke buik verslechtert je herstelkansen als je Covid-19 krijgt. Het ziekteproces ontwikkelde zich vaak heftiger dan bij mensen met een minder grote buikomvang. De onderzoekers hebben ook onderzoek gedaan naar Covid-19 & hoge bloeddruk en cholesterol, maar het bleek dat juist de mensen met een grotere buikomvang betrof die een ernstiger beloop hadden van Covid -19 op de Intensive Care.
Wat jammer is, dat het artikel concludeert dat minder eten en meer bewegen altijd een goed idee is. Ik zou liever lezen; “Beter/Gezonder eten en meer bewegen”.

Crisismodus

Bewegen is natuurlijk altijd goed en helpt ook de verbranding in je lichaam naar een hoger pijl te brengen en het helpt om je weerstand te verbeteren. Maar te weinig eten kan juist de vetverbranding naar beneden brengen. Je lichaam gaat in ‘crisismodus’ en houdt alles vast. Probeer daarom veel meer gezond, puur, kleurrijk en zoveel mogelijk eerlijk producten binnen te krijgen.

PiT-Tips

Mijn tip is: Ondersteun je weerstand en immuunsysteem met voeding die bestaat uit; grote hoeveelheid groente en fruit en zorg voor voldoende essentiële vitamine en mineralen:
• Ongeveer 300- 700 gr verse groente
• 2-3 stuks fruit
• Volkoren rijst of pasta, quinoa, vermijd witte pasta en brood
• Vermijd suiker
• Varieer door magere vleessoorten af te wisselen met vis en vegetarische maaltijden
• Voldoende water en thee, zo min mogelijk frisdrank en geraffineerde sappen, zo min mogelijk alcohol
• Voldoende beweging in de buitenlucht

Wil je een persoonlijk voedingsadvies? Maak dan een afspraak. 

Het Nieuwe Stadsblad van Schiedam, 27 januari 2021

Het Nieuwe Stadsblad van Schiedam, 27 januari 2021

Afvallen doe je niet door nauwelijks nog wat te eten.

Afvallen is een kwestie van juiste keuzes maken. Niet je zelf uithongeren.

Meer over Gezonde VoedingMeer over Voedingsconsults